Monday, March 21, 2011

PEREMPUAN MELAYU TERAKHIR.....

Tak pa ka kalo aku jd prmpuan mlayu terakhir???...rsanya para wanita tak mrah kat aku kot......haha...kuang3,,,kalo bley bca dan amalkn skali yerk...sbnarnya ni tips mengekalkan keayuan wanita ja..jgan mrah yerk......daaaaa..

Menjaga suara. Latih diri bercakap dengan nada yang lembut, tidak sengau atau suaranya terlalu kuat.
Menjaga cara berkata-kata. Biasakan menggunakan perkataan yang melambangkan keluhuran budi seperti ‘tolong’ serta ‘minta maaf’.
Jangan gunakan perkataan yang terlalu beremosi seperti bosan, sakit hati, menyampah, benci dan sebagainya kerana ia akan menyebabkan muka jadi berkerut dan masam.
Menjaga kulit. Kebersihan sentiasa dijaga. Makanan yang berupa ulam-ulam yang wangi serta sayuran dan buah-buahan segar patut selalu dimakan. Gunakan sabun yang tidak merosakkan kulit.
Menjaga muka. Tangan perlu sentiasa bersih dan lembut. Jangan gunakan bedak yang bukan-bukan.
Selalu menggunakan bedak sejuk untuk menjaga kulit muka. Jangan banyak berangan.
Menjaga rambut. Ia mahkota kejelitaan gadis. Bersihkan rambut tapi jangan terlalu kerap. Bila bersikat, ulangi sikatan ke seluruh bahagian kepala 100 kali untuk menjadikan rambut subur dan berkilat. Ramai lelaki suka pada gadis berambut panjang tapi kemas.
Menjaga cara berjalan. Latih cara berjalan. Jauhi dari berjalan mengengkang atau tangan terlalu dihayun. Langkah jangan terlalu besar.
Berjalan jangan terlalu laju. Badan jangan terlalu membongkok atau tegak. Leher jangan terteleng (senget sebelah). Muka elok ditundukkan sedikit.
Menjaga gerak-geri. Bila duduk di atas lantai duduklah dengan cara bersimpuh. Kalau duduk di atas kerusi, eloklah sila panggung. Jangan mengangkang. Tangan jangan terlalu digerakkan bila bercakap. Cara bergerak biarlah lemah-lembut.
Menjaga senyum. Latihlah senyum jangan tersengeh. Tutup mulut bila ketawa. Ketawa secara sederhana. Selalu senyum tapi untuk tujuan baik.
Menjaga mata. Mata janganlah terlalu liar memandang sekeliling. Tundukkan mata dan memandang hanya kepada apa yang sedang anda hadapi. Jangan terlalu kerap mengerdipkan mata.
Usah terlalu kerap menjeling walaupun kepada buah hati anda.
Menjaga kehormatan. Sentiasa bertemankan ibu atau saudara bila keluar. Minta izin ibubapa.
Pakaian sopan. Pulang seawal mungkin.
Menjaga sikap. Taat beragama. Jangan bohong.
Jauhi dari merungut. Jauhi dari menjadi amat cerewet dan jaga hati orang lain.

Tuesday, March 15, 2011

TULANG RUSUK KU....

HAHA...aku ad stu cte bez yg nk share dlm blog ni.....kalo ad sape2 yg dh taw wat senyap dh la noh....hehehe...sla bca dgn tenang..(ugutan ni).....
WANITA: Siapa yang paling kamu cintai di dunia ini?
LELAKI: Kamu!!!
WANITA: Menurut kamu, saya ini siapa?
LELAKI: (Berfikir sejenak, lalu menatap WANITA dengan pasti).
Kamu, tulang rusukku!
Kerana Allah melihat bahawa Adam kesepian. Saat Adam sedang lena tidur, Allah mengambil rusuk Adam dan menciptakan Hawa. Semua LELAKI mencari tulang rusuknya yang hilang dan saat menemukan wanita untuknya, tidak lagi merasakan sakit di hatinya...
Setelah berkahwin, pasangan itu mengalami masa yang indah dan manis untuk sementara. Setelah itu, pasangan muda ini mulai tenggelam dalam kesibukan masing-masing dan kelelahan hidup yang ada. Hidup mereka menjadi membosankan.
Kenyataan hidup yang kejam membuat mereka mulai menyisihkan impian dan cinta satu sama lain. Mereka mulai bertengkar dan pertengkaran itu mulai menjadi semakin panas. Pada suatu hari pada akhir sebuah pertengkaran WANITA lari keluar rumah.
Saat tiba di seberang jalan, dia berteriak "Kamu tidak cintakan saya lagi!!!". LELAKI sangat membenci ketidakdewasaan WANITA dan secara spontan juga berteriak "Saya menyesali perkahwinan ini! Kamu ternyata bukan tulang rusukku!!!"
Tiba-tiba WANITA terdiam, dan berdiri kaku untuk beberapa saat. LELAKI menyesali akan apa yang sudah dia lafazkan, tetapi seperti air yang telah tertumpah tidak mungkin untuk diceduk kembali. Dengan berlinang air mata, WANITA kembali ke rumah dan mengambil barang-barangnya, bertekad untuk berpisah.
"Kalau saya bukan tulang rusukmu, biarkan saya pergi. Biarkan kita
berpisah dan mencari pasangan sejati masing-masing".
Lima tahun berlalu. LELAKI masih belum lagi berkahwin, tetapi berusaha mencari khabar akan kehidupan WANITA. WANITA pernah ke luar negeri tetapi sudah kembali. Dia pernah berkahwin dengan seorang asing dan bercerai. LELAKI agak kecewa bila mengetahui WANITA tidak menunggu, sepertinya.
Dan di tengah malam yang sunyi, dia meminum kopinya dan merasakan sakit di hatinya. Tetapi LELAKI tidak sanggup mengakui bahawa dia merindukan WANITA.
Suatu hari, mereka akhirnya bertemu kembali. Di airport, tempat di mana banyak terjadi pertemuan dan perpisahan, mereka dipisahkan hanya oleh sebuah dinding pembatas.
LELAKI: Apa khabar?
WANITA: Baik... kamu sudah menemui tulang rusukmu yang hilang?
LELAKI: Belum.
WANITA: Saya akan terbang ke New York dengan penerbangan berikut. Saya akan kembali 2 minggu lagi. Telefon saya kalau kamu berkesempatan. Kamu tahu nombor telepon saya kan? Tidak ada yang berubah.
WANITA tersenyum manis, berlalu di hujung lafaz "Selamat tinggal..."
Satu minggu kemudian, LELAKI menerima khabar WANITA adalah salah seorang korban Menara WTC. Malam itu, sekali lagi, LELAKI meneguk kopinya dan kembali merasakan sakit dihatinya. Akhirnya dia sedar bahqwa sakit itu adalah kerana WANITA, tulang rusuknya sendiri yang telah dengan bodohnya dia patahkan sendiri...

Monday, March 14, 2011

HOOREY!!!!!

Nmpak mcm epy ja kn???msti la cbb nya aku dh lulus test jpj moto.....alhamdulilah....mla2 aku bengang jgk la cbb turn aku lmbat sgt...sblum pkul 8 pg aku dh smpai tpi rpa2nya turn aku pkul 1.30ptg....byang kn la aku smpai skit pala cbb trlalu lma tnggu....kalo nk ikut kn snarai nma aku awal la jgk tp mcm mna bley trlpas smpai snarai 9 terakhir????ni sumanya ada hikmah laa.....meh ckit nk cte ap kjadian mmalukan msa aku dh abis test jpj....lpas aku slesai wat test jpj mesti la orng len nk guna moto n helmet aku plak kn....pas2 ad seorng mamat hensem ni dh sedia tnggu moto aku...aku pun bgi la moto kt dia smbil cntrol cun la konon...hahaha,,,lpas 2 aku nk buang helmet plak tba2 helmet aku wat hal plak....helmet aku tak bley bka.....bknnya helmet 2 yg brmasalah tp aku yg tak reti bka....mamat hensem 2 dok tungu aku ja bgi helmet kt dia...so,,ngan prasaan malu yg amat sgt aku sruh dia amik helmet laen ja...dia pon tersengeh mcm kerang busuk ja tgk aku tak bley buang helmet...kalo nk sruh dia tlong bka mna bley cbb dia laki....nk cri prmpuan plak ad la sorang tpi dia tgh tnggu arahan dri jpj ja nk wat test..aiyo....lpas 2 bla dia amik helmet laen tba2 helmet aku dh bley bka plak dh.....knapa jdi mcm ni saat2 dpan mamat hensem 2???kalo la mamat 2 prmpuan ka aku tak ksah sgt la atau pun mamat 2 tak hensem ka...tak pa la jgk...hekhek....aduiii...serius aku malu gla yg amat.....tpi mcm mna pon malu aku ilang trus bla aku dpat taw aku dh lulus test jpj...hekhek,,,,SEKIAN.....haha

Friday, March 11, 2011

SALAHKAH AKU 3.......

Yebba-yebba.....nk kta sronok tak da la sgt tp kra mcm rsa ok ckit la....haha,,SI DIA mntak aku crita semuanya psal kwan bru dia 2...mla2 aku mcm tragak2 nk crita tp smpai bla SI DIA nk kna pemain???so...aku pun crita hal sbnarnya.....si dia mmg btui2 tak sangka kwan bru dia mcm 2 rpanya...haish,,dh la si dia hmpir2 nk jtuh hati kt kwan bru dia....tp bla aku bgtaw crita sbnarnya bru dia sdar tp tak taw la sdar yg mcm mna kn.....hahaha......aku rsa ap yg aku bgtaw semuanya dh jelas...kalo dia msih ragu2 ikut ska dia la...yg pnting skrang ni aku nk tnggu result aku ni.....ayah aku ckap ayah aku cma target aku dpat *&^$ ja.....adeh!!!ayah aku lnsg tak letak hrapan yg tnggi..ap bley wat,,lgpon aku ckap kt ayah aku mmg scah gla spm...sebab 2 la ayah aku target byk 2 ja......tp ap2 pon semuanya kta serahkn pda ALLAH..hnya ALLAH yg MENGETAHUI ap yg trbaek kpd hamba2-Nya.....huhu,,SEKIAN......

Thursday, March 3, 2011

LESEN OH LESEN!!!!!

pda 1 ari yg tak aku sangka2,,,aku dpat mesej dri mak aku yg brbunyi bgini....'atin nk amik lsen dak'??aku pon dgn pntas blas blik msej dgn brbunyi sprti ini...'msti la mak,,atin dh ready nk amik lsen ni'...hahaha,,ckup la intro stakat 2 ja...knapa aku dan mak aku brblas2 msej???mna aku p???cbb nya ialah msa 2 aku kt umah kezen aku la...so,,mak aku kna la anta msej nk tnya psal lsen.....aku pun ngan xcited nya nk blik umah cpat2...knon2 nya amik cpat sdah pon cpat...nah amik kau,,smpai ari ni x sdah2 lg......xpa,,sla bca ksah strus nya di bwah!!!!!

Aku p dftar lsen kt tmpt amik lsen la kn....haha,,nma tmpt 2 ialah ILMU BARU...kalo
ad spa2 yg taw kt mna tmpat ni sla senyum dgn sndrian brhad.....lpas dftar,,bsok nya
aku p dngar cramah dri pkul 9 pgi smpai 4 ptang..hampa kra la sndri bapa jam aku p dngar ceramah...
fuh...mleleh air mta aku ni than ngantok pnya psal...dh la bez sguh ceramah 2...byk kali
la kpala aku angguk tnda pham ap yg pnceramah 2 ckap...mmg bez glerr....haha.,,lpas 2 aku kna tmpah sndri
tuk wat ujian komputer...tmpoh msa dia ialah smnggu tuk study,,lma sgt kn?????ad msa tuk enjoy kn?????
byk la korang pnya enjoy...aku mmg tak sempat nk study taw...aku p amik ujian pkul 2 ptg cbb dri pgi
aku study ja....hekhek,,tpi ap2 pun alhmdulilah,,aku lulus gak....


Ok...bla dh lulus bley la start blaja moto dan keta tp sblum 2 kna msuk bengkel skali lg la
plak...haha,,lpas msuk bengkel kna tnggu smnggu tuk dpat lsen L...snang kn??dh bley
dpat lsen L....skang aku nk cte ap yg jdi kt aku msa nk amik lsen P...
tmpoh blaja lsen moto ialah 9 jam 20 mnit dan keta plak slama 8 jam shj,,
tpi kta bley blaja 2 jam ja taw...pas2 booking lg  2 jam tuk latihan yg sterusnya smpai la abis tmpoh blaja keta atau moto...
hahaha,,aku nk cte ckit ja lg,,msa aku blaja moto yg last pnya,,kta kna angkat tongkat moto taw...
syg nya aku tak bley angkat cbb berat sgt motonye...aku pun kna gelak la ngan skuat ati
oleh orng2 kt situ...tak pa,,,rlex dlu...aku bley ja angkat cma aku tak tau cra dia jerk..hekhek,,
akhrnya aku dh bley tmpah QTI cbb dh abis blaja...alhmdulilah lulus gak,,skang tingai test jpj ja..
hrap2 lulus gak la kn???

psal keta plak mcm mna????mcm besa ja...ckgu pon baek dan sporting...siap pggl nma aku ikut ska dia ja..
tak pa la ckgu,,jnji bhagia dan sya dpat lsen noh...haha,,cma tgn aku trlalu keras la,,
tgn aku ni mlas nk pusing stereng,,kaki plak mlas nk tkan class..haha,,bhaya oo kalo bwak mcm 2,,jgn tiru mcm sya
yerk...tpi aku ad lg ltihan 4 jam nk abiskn..hrap2 kali ni tgn dan kaki aku lmbut la.....hehe,,rsanya 2 jela nk share kt sni,,SEKIAN....

p/s: mezan...ok tak mcm ni????hehe









Wednesday, March 2, 2011

BLOG ADA VIRUS?????

Btui ka blog dh ad virus???mna aku dpt info ni???bley pkai ka???haha....msti la bley cbb ni fatwa aku sndri....kalo ad orng yg tak ska tak pa,,aku tak ksah..korng bley wat fatwa sndri gak..mcm aku...tpi aku ttap nk kta blog ad virus cbb dh rmai orng gla wat blog.....suma orng nk share cte diorng dlam blog msing2....blog dh mla mrebak...rmai orng yg dh mla wat blog cntohnya aku la 2.....tpi kta wat blog bkan tuk dri sndri ja kn...dlam msa yg sma kta nk gak orng bca blog kta...hahaha,,lg skali aku ckap,,aku la orng nya...msing2 idea msing2 kreatif la diorang hias blog...mcm2 aku tgk blog pnya  style...suma cntik..wlaupun simple tp nmpk da boom....haha,,scara tak lnsg kta bley taw pnulis blog 2 sbnarnya orng yg mcm mna kn???cntonya ialah pnulis 2 seorng yg jiwang ka,,ska brgya ka,,cnta alam skitar ka,,bla..bla..bla...........so,,blog mmg dh brjangkit kt suma orng...eh2,,,aku pon dh dpt jangkitan 2..aku tak mau jmpa dktor,,aku ska jngkitan ni.......hehe,,,so,,ayuh la kta ikut seruan kerajaan spaya dpat brsaing scara sihat....brsaing ap?????haha,,,brsaing blog ka????kta tak brsaing pon kn tpi kta cma nk luahkan perasaan kta ja...so,,kta jgn ikut seruan krajaan la kalo mcm 2....hahahhaaa,,ap bnda aku mrepek ni....haish..SEKIAN....