Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers

Tuesday, February 15, 2011

KISAH SAIDINA UMAR....

Aku ad crita menarik nk tlis dlam blog kali ni......lbih krg dlm taun lpas mak aku ad bli bku ksah tntang khidupan RASULULLAH S.AW.....aku pon bru ja bca bru2 ni cbb taun lpas trlalu bnyak omwork smpai x sempat nk bca....dlm crita 2 ad stu ksah mnarik tntang SAIDINA UMAR SEBELUM beliau masuk ISLAM....mari kta bca sma2....

Dalam satu pristiwa,shabat2 rasulullah pernah melihat UMAR 
menangis dan kmudian tertawa tanpa sebab
yg jelas. Akhrnya ad yg brani brtanya, "Wahai 
pemimpin orng Islam,knapa kamu mnangis kmudian trsenyum
tnpa sebab yg dpat kami fham."

UMAR mnceritakan, "Dahulu aku dan orng2 Quraisy
sngat mmbenci anak prempuan.Ketika aku mndapat 
pekhabaran anak prempuan,drpd saat klahirannya
lg kbencianku sudah brmula.Aku pendam
rasa benci itu, aku sbar smpailah umurnya
6 thun,aku sdah tdak than lg, aku
mmbawanya ke pdang psir dan aku gali lubang.
Dia menyangka aku mmbawanya brkelah dan brmain2,,
dia trut sma mmbantuku mnggali lubang. Apabila
lubang sdah siap, aku mnolak dia ke dlam lubang dan aku mla 
mnimbusnya dgn psir. Anakku yg msih blum tahu
niatku, masih ngat aku brmain2, dia tlong
mngibaskan psir2 drpd jnggut dan pkaianku,
ttapi akhrnya aku mnimbusnya hdup2 tnpa blas ksihan.
Inilah khidupan kmi sblum khadiran MUHAMMAD,
kmi memuliakn anak lelaki dan mghina anak
prempuan bahkn mmbunuh mreka hdup2. Maha Bsar Tuhan, Maha 
Baik Tuhan yg mnghantar MUHAMMAD yg mletakkn
prempuan d'tmpt yg mulia. Mari la kta brsyukur d'atas nikmat
ini. Itula rhsianya,apbla aku trngat ksah ni,aku mnangis. "

UMAR brkata lg, "brkenaan mngapa aku trsenyum,pda suatu hari
aku kluar dri bndar Mekah. Apbila kluar dri Mekah
biasanya kmi mmbawa batu dri Mekah tuk d'jdikan sembahan,
ttapi aku trlupa mmbawa batu, ttapi aku ad mmbawa kurma, aku
mmbuat berhala drpd kurma dan aku sembah kurma. Apbila
mkanan aku habis, mulalah aku mkan Tuhan aku sedkit demi sdikit.
Apbila aku trngat ksah ni, aku ketawa sndirian. "

MORAL VALUE : nkmat kta yg plg agung ialah ISLAM...cbb x rmai orng yg dpt hdayah tuk trima ISLAM
tpi,,skali diorng mcuk ISLAM,,iman mreka lg hbat dri kta kn...cntohnya ialah
MAHER ZAIN..kn..kn..kn..kn..sdangkan jka d'timbang phala sluruh umat MUHAMMAD  
pon msih lg tdk dpat mnandingi phala SAIDINA ABU BAKAR...So,,slamat brfikir

No comments:

Post a Comment